Egyéni terápia

Analitikusan orientált dinamikus pszichoterápia

Pszichoanalitikus elméletből és tudásból eredő megközelítésmód, melyben a pszichés problémákat a konfliktusból származtatják. Ez a konfliktus hatalmas, kifejeződésre törekvő tudattalan erő, s az ezt megelőzni igyekvő ellentétes erők egymásra hatásából származik. Ezen tudattalan erők feltárása „megszelidíti” a konfliktust, s lehetőséget teremt a változtatásra, új viselkedésmódok kialakítására a terápia során, s így a probléma mentesebb életre.

A terápia a „hiány modell” alapján azok számára is hatékony, akik saját magukat nem képesek teljesnek, s biztosnak érezni, s a környezetükben élő személyektől állandó visszajelzésre van szükségük lelki egyensúlyuk fenntartására. (Gabbard: A pszichodinamikus pszichiátria tankönyvéből)

Szupportív terápia

Két személy kapcsolatán alapuló gyógyító-fejlesztő eljárás, hogy enyhítse a tüneteket, fenntartsa és fejlessze az önértékelést, alkalmazkodási készséget. A páciens kapcsolatait, múltbeli és jelenbeli viselkedésmintáit, érzelmeit csak az ehhez szükséges mértékben vizsgálja. (A Tündérhegyi Pszichoterapeuta Képzés előadásából)

Monodráma

Egyéni terápiára kidolgozott módszer, mely a klasszikus morenói pszichodrámának erre a speciális helyzetre adaptált változata.

A páciens arról beszél, mi foglalkoztatja most, s ezt fordítja át a terapeuta „játékba”. Így megmutathatóvá válnak érzések, gondolatok, melyeket cselekvésbe is lehet fordítani.

A páciens problémái aktuális kapcsolatokban jelennek meg. Megpróbáljuk ezek eredeti helyét megkeresni a múltból. A terápiás tér „mintha” helyzetében újraélve a traumatizáló élmény valamely részét, az élmény feldolgozhatóvá válik.

Azoknak, akiknek korai élményei mélyen el vannak fojtva, a monodráma folyamán olyan preverbális szintek jelennek meg, amit verbális terápiában csak sok év alatt lehet előhozni.

Nem csak önállóan alkalmazható. Bármilyen más terápiás folyamatba is beágyazható egy-egy monodráma ülés a folyamat felgyorsítására. (Vikár A.: Pszichodráma – a komoly játék)

Autogén tréning, relaxáció

6-12 alkalom során elsajátítható technika a kiegyensúlyozottabb élethez.

Ajánlott az akut szakaszon túljutott pánikbetegek számára, stresszel teli életmód, bizonyos alvászavarok, a vegetatív működések labilitása esetén.

Viselkedésterápia

Pánikbetegség, fóbia, kényszer, evészavar, szorongás, depresszió esetén használható a leginkább.

Pár terápia

Pszichodráma alapú párterápia